2017/05/01

Różowy wychodzi z getta



Nazwę millennial pink wymyślono, by opisać odcień pomiędzy kolorem beżowym a zaczerwienieniem skóry twarzy, zwłaszcza policzków. Mało kto przypuszczałby, że "kolor jak rumieniec na twarzy" stanie się najwyraźniejszym trendem 2017 roku. Architekci tegorocznej edycji Milan Design Week 2017 opowiedzą o popularności różu we współczesnym wzornictwie. 



Le Refuge – łóżko, w którym zakochali się Instagramowicze!

Pojawia się nie tylko na wystawach popularnych marek takich jak: Moroso, Muuto i Norman Copenhagen, lecz także podbija serca milionów na Instagramie. Róż jest dość miękkim i przyjaznym kolorem, współpracuje dobrze w wielu różnych konfiguracjach i odznacza się pewną nutą elegancji i charakterystycznym blaskiem, wyjaśnia Sanna Wahlin, jedna z designerek szwedzkiej pracowni Nota Design Studio.

Projektantka użyła koloru do stworzenia sofy dla hiszpańskiej marki Sancal oraz w projekcie pop-upowej restauracji w czasie Stockholm Design Week. Jednym z głównych powodów popularności millennial pink jest fakt, że nie jest on tak żywy i intensywny jak typowy dziewczęcy róż, stąd jest popularny nie tylko wśród kobiet, lecz także wśród mężczyzn. Millennial pink jest stylową wersją unisex dziewczęcego różu.

Millennial pink

W pracowni zespół najczęściej używa się właśnie tego koloru, a jego większość stanowią przecież mężczyźni. Kiedy sugerujemy róż naszym klientom, wyglądają na odważnych, kiedy mówią „zobowiązujące” tak. A bycie odważnym w designie jest dobrą rzeczą i pożądaną wartością – to znaczy, że idziesz naprzód, łamiesz dotychczas zastane schematy – wyjaśnia designerka.

Rosnące zainteresowanie odcieniem zostało szeroko udokumentowane przez media i nie tylko przez modowe czasopisma, wiadomość o nowym trendzie opublikowano na łamach czasopism niezwiązanych z branżą wnętrzarską, pisano w The Guardian, The New York Magazine oraz Times.

Millennial pink

Włoski designer Matteo Cibic zauważa, że inspiracją wykreowania się tego trendu mógł być film The Grand Budapest Hotel. Film jest jednym z tych, które stymulują współczesny design. Wes Anderson przypomniał mi o barwie i słodkości pianek. Często znajduję tę barwę w pracach moich designerskich idoli. W projektach Paula Smitha i Indii Makdavi róż czyni mój dzień i ludzi wkoło bardziej pełnym – szczęśliwym, dodaje Cibic.

Designer użył trend-koloru w dwóch osobnych projektach, które zostały pozytywnie przyjęte przez festiwalową publiczność. Millennial pink pojawia się w serii 365 antropomorfizowanych waz oraz w dekoracyjnej gablocie stworzonej dla marki Scarlet Splendour.


Millennial pink

Słoweńska designerka Niku Zupanc nad różnymi odcieniami różu pracuje już od dekady. Pierwszy raz użyłam go w 2007 roku na Maid Chair, który zadebiutował na wystawie Salone Satellite. Wówczas był to jedyny przedmiot w takiej kolorystyce... 

Wszyscy czujemy się awangardystami przez próbę wprowadzenia tej barwy. Jest to niebywale trudne, bo zmagamy się z jej złą reputacją, symboliką błahostki, pustoty i bezmyślności, które raczej nie są pożądane przez producentów – śmieje się projektantka. – Wierzę, że inny sposób ujęcia tego koloru, wyciągnie go z kolorystycznego getta i nada mu nowe znaczenie.

ŹRÓDŁO: Dezeen
AUTOR: Radosław Milczarek